Känner du dig osäker på att installera din nya blandare eller strömbrytare själv? Slipp stressen och beställ produkten med installation till ett fast pris – och få arbetet utfört av ett proffs.

Så fungerar det

1. Välj produkt och installation

När du köper en produkt från Proffsmagasinet som kräver installation, kan du enkelt lägga till installationen i kassan, förutsatt att tjänsten erbjuds för just den produkten. Priset varierar beroende på produkt, men du ser alltid priset i kassan, inklusive rut- och rotavdrag. Installationen utförs av Hemfixarnas anslutna hantverkare. Hemfixarna samarbetar med över 1 400 hantverkare i hela landet. Därför är det samma pris nästan oavsett var du bor.

2. Bekräftelse och tidsbokning

Avtalet för installationen görs med Hemfixarna, så all kommunikation och uppföljning sker med dem. Efter ditt köp får du en bekräftelse via e-post. Hemfixarna kontaktar dig för att bekräfta detaljerna och eventuella önskemål. Därefter kontaktar hantverkaren dig för att boka tid och stämma av detaljerna.

2. Bokningspåminnelse

Fyra timmar innan det bokade besöket får du ett sms med möjlighet att avboka eller omboka kostnadsfritt. Det kan ju faktiskt vara så att du inte har fått hem produkten än.

3. Installation på plats

När en hantverkare är på plats får du skriva in en fyrsiffrig kod för att verifiera att jobbet startas. Om du kommer på att du vill komplettera med fler tjänster, som bortforsling av gamla produkter, skapar hantverkaren ett tillägg i appen. Du får ett sms med en vy där du kan se materialkostnad och/eller arbetskostnad, som du enkelt godkänner direkt i webbläsaren. Normalt ingår både bortmontering av din gamla produkt och allt installationsmaterial, som skruv, plugg och silikon. Om du är osäker på vad som ingår finns alla uppdrag tydligt beskrivna på Hemfixarnas hemsida.

4. Omedelbar uppföljning

När arbetet är klart får du ett sms där du får betygsätta jobbet. Om du ger ett lågt betyg, ringer Hemmafixarna upp direkt för att lösa eventuella problem.

5. Betalning

När jobbet är klart skickar Hemfixarna fakturan, oftast samma dag eller dagen efter, beroende på när arbetet avslutades. Du kan betala via Swish, antingen i förskott eller efteråt, eller via bankgiro – men inte med kort. Fakturan har en betalningstid på 15 dagar och skickas via e-post, om du inte föredrar att få den per post. Hemfixarna sköter ROT- och RUT-avdraget direkt med Skatteverket, så det behöver du inte bekymra dig om.

Stort fokus på nöjda kunder

Hemfixarna har sedan starten 2016 haft stort fokus på kundnöjdhet och är noga med att följa upp alla uppdrag som utförts. Genom att låta kunderna betygsätta uppdragen kan de säkerställa att alla deras hantverkare inte bara är tekniskt duktiga, utan också trevliga och professionella. Ett system med olika statusnivåer – guld, silver och brons – används för att motivera hantverkarna att alltid leverera på toppnivå.

Att det är problem med själva installationen är också ovanligt. Sedan starten har Hemfixarna gjort fler än 220 000 uppdrag. Med ett imponerande snittbetyg på 4,7 av 5 på Trustpilot, baserat på över 16 000 omdömen, är det tydligt att de flesta kunder är nöjda med dem.

Fördelar med att köpa produkt med installation

  • Bekvämlighet - Att anlita en professionell installatör sparar tid och energi.
  • Minskad risk för problem och olyckor - Hemfixarnas installatörer är utbildade och har rätt behörighet.
  • Garanti - Arbetet har en garanti på mellan två och tio år, beroende på typen av arbete.
  • Snabbare och billigare - Hemfixarna är ofta snabbare och billigare än att anlita en egen hantverkare. Hemfixarna utför idag 46 % av alla uppdrag inom tre dagar från bokning.
  • All kontakt sker med Hemfixarna - Om problem uppstår efter installationen behöver du bara ha kontakt med Hemfixarna för hjälp med reklamationer och justeringar.