På denna sida kan du läsa våra köp- & leveransvillkor för Privatkunder.
Om du önskar läsa våra köp- & leveransvillkor för Företagskunder klickar du här.

Följande villkor gäller alla beställningar som görs av kunden (hädanefter även kallad "du") hos Proffsmagasinet Svenska AB (org.nr 556728-3857), hädanefter kallat "Proffsmagasinet", "oss" eller "vi", på Proffsmagasinets webbplatser, via mail, telefon eller övriga kontaktvägar (gemensamt kallade "Webbplatsen").

Priser och Beställning

Priser Priser som anges på Webbplatsen anges exklusive moms eller inklusive moms beroende på vad kunden av Webbplatsen har gjort för val. Oavsett hur priserna visas på Webbplatsen summeras alltid priserna inklusive moms och eventuella övriga kostnader innan genomfört köp.

Betalningsalternativ Privatpersoner betalar via Klarna Check-Out vid beställning: Klarnas användarvillkor.

Betalningsalternativ som erbjuds via Klarna är kortbetalning, direktbetalning, faktura samt delbetalning.

Viktigt att veta är att vi erbjuder 3D Secure/SecureCode som är en säkrare lösning för dig som betalar med kort. 

3D Secure är en teknik framtagen av VISA för att verifiera dig som konsument när du betalar med ditt kort på Internet. Standarden används även av Mastercard. Fördelar för dig som konsument är att du får en möjlighet att verifiera att du är den verkliga kortinnehavaren, vilket innebär mindre risk att kortet används i bedrägligt syfte.

Våra kortbetalningar hanteras av Klarna och de är licensierade för 3D Secure (Verified by Visa och MasterCard SecureCode) och certifierade enligt PCI DSS. De följer bankernas krav på sekretess och säkerhetcertifieringar.

Beställning Hos Proffsmagasinet kan du beställa produkterna via Webbplatsen.

Installationstjänster Produkter som beställs med tjänsten installation förmedlas av Proffsmagasinet åt Hemfixarna AB. Inget avtal ingås vid beställning på Proffsmagasinets hemsida, utan avtal ingås mellan dig som kund och Hemfixarna när du varit i kontakt med Hemfixarna och erhållit en orderbekräftelse ifrån dem.  De priser som anges är listpriser och kan komma att ändras beroende på arbetets art efter överenskommelse med Hemfixarna. För villkor gällande Hemfixarnas tjänster, se här.

Leverans

Proffsmagasinet lagerhåller de flesta av de produkter som visas på Webbplatsen. Produkter som finns i lager skickas normalt inom det antal arbetsdagar som anges. Om leveranstiden skulle avvika ifrån detta, meddelar Proffsmagasinet dig som kund, förutsatt att du har angivit en korrekt e-postadress. Du har vid försening rätt att häva köpet utan extra kostnad förutsatt att din beställning avser produkter inom ordinarie sortiment. Om leveranstiden skiljer avsevärt mellan olika produkter förbehåller vi oss rätten att dela upp din leverans.

Frakt Proffsmagasinet använder PostNord Sverige AB ("PostNord") som huvudspeditör för att hantera försändelser. Även andra fraktalternativ kan förekomma beroende på produkten utformning och mottagarens ort. Fraktalternativ som erbjuds innefattar ombud och hemleverans samt pallförsändelser. Fraktavgiften är beroende av produktens pris och karaktär och presenteras innan genomfört köp.

Leveranser från Airmee: Som standard är det angett att leveransen ska kvitteras. Airmee erbjuder möjligheten att få din leverans lämnad vid dörren utan kvittens för beställningar under ett visst belopp. Du kan enkelt välja detta alternativ genom att ändra detta på Airmees spårningssida eller app. Genom att göra det tar du på dig ansvaret för leveransen. Vid leverans utan kvittens tar Airmee en bild av paketet vid avlämningen, som du kan se i appen eller på Airmees spårningssida. När denna bild är tagen betraktas leverans som lyckad. Skulle paketet mot förmodan försvinna efter denna bild är tagen, så tar varken Airmee eller Proffsmagasinet ansvar för det försvunna godset.

Airmee levererar dina beställda produkter inom 1-2 arbetsdagar från det att din beställning har bekräftats.

Transportskada Om produkten kommer bort eller att du vid mottagandet upptäcker att försändelsen är transportskadad ber vi dig i första hand anmäla detta till speditören. Därefter kontaktar du vår serviceavdelning via vårt kontaktformulär och anger ditt ärendenummer från speditören.

Shipment to foreign countries We can upon request ship to other countries than Sweden. Please send us your request to info@proffsmagasinet.se. European companies with a valid VAT-number do not have to pay the Swedish VAT. We will without exceptions require prepayment or credit card payment. We reserve the right to refuse sales to foreign countries.

Ångrade köp

Vi vill att du som kund ska ha möjlighet att undersöka de produkter du köpt ifrån oss. Därför ger vi dig 30 dagar Nöjd-Kund-garanti. Har du för avsikt att utnyttja garantin önskar vi att du meddelar oss så snart du kan, dock senast inom 30 dagar från att produkt erhållits. För att vi ska kunna godkänna din retur i enlighet med Nöjd-Kund-garanti måste vissa kriterier vara uppfyllda. Mer information om dessa kriterier hittar du i vår FAQ.

När man väljer att nyttja Nöjd-Kund-Garanti så står du som kund för returfrakten, denna går att köpa ifrån oss. Observera att vi inte har någon möjlighet att hämta paket hos ombud eller som rekommenderat brev. Vi tar endast emot returer som skickas med företagspaket enligt instruktioner från vår serviceavdelning.

Outlösta paket För paket som inte löses ut av kund inom angiven liggtid, förbehåller vi oss rätten att debitera kunden för fraktavgift, speditörens returfrakt till Proffsmagasinet samt administrationsavgift. Detta gäller även om Proffsmagasinet har skickat produkten till kunden "fraktfritt".

Ångerrätt Du har rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar enligt Distansavtalslagen (2005:59). Ångerfristen börjar gälla från dagen du mottagit produkten. Produkten behöver returneras i oförändrat skick för att du ska få en fullständig kreditering eller återbetalning.

Undantag Ångerrätten gäller inte på specialtillverkade produkter som tillverkas efter din beställning. Exempel på sådana produkter är bruten färg, attefallshus och friggebodar. På produktsidan kan du hitta information om din produkt är en specialtillverkad produkt.

Återbetalning Återbetalningen kommer ske utan onödigt dröjsmål och i vilket fall som helst senast 14 dagar från den dag då vi fick ditt meddelande om att du ångrar köpet. Vi förbehåller oss dock rätten att avvakta återbetalningen tills vi fått tillbaka varan från dig eller tills du sänt in ett bevis om att du återsänt varan, beroende på vilket som sker först. Återbetalningen sker på samma sätt som den ursprungliga betalningen, om vi inte kommer överens om något annat. Du som kund är ansvarig för den värdeminskning som uppstår om du hanterar varan i större omfattning än vad som anses nödvändigt för att fastställa varans egenskaper och funktion. Värdeminskning kan ske med upp till 100% av varans värde. Du som kund står för fraktkostnaden om du väljer att ångra ditt köp.

Hur du ångrar ditt köp: Det lättaste sättet att göra en retur på är att logga in/skapa konto på Mina Sidor och klicka in på din order och därifrån följa instruktionerna.

Du kan också kontakta oss via vårt kontaktformulär. Välj ärendekategori "Jag vill returnera en vara som jag precis har fått", ange ditt ordernummer som du hittar på din orderbekräftelse, samt vilka artiklar du avser att returnera. Normalt erhåller du ett svar ifrån oss om hur du går till väga för att skicka tillbaka paketet inom 24 timmar.

Vill du istället använda vår ångerblankett och skicka in, hittar du den för nedladdning här.

Returadress

Proffsmagasinet Svenska AB
Industrigatan 14
46740 GRÄSTORP

Garanti – och Reklamation

Proffsmagasinet ansvarar för att hjälpa kund i samband med ett garantianspråk förutsatt att produkten är inhandlad hos oss. De flesta produkter i vårt sortiment omfattas av 1 till 2 års garanti från tillverkaren. Även längre garantitider kan gälla för vissa produkter. Garantitider och villkor går att läsa på enskild tillverkares hemsida, notera att villkor kan skilja mellan privatperson och företag. Observera också att vissa tillverkare erbjuder en utökad garantitid om du registrerar ditt verktyg på deras hemsida.

I första hand kommer produkten repareras, men även utbyte kan ske om kostnaden för reparation blir oskäligt hög.

Fel som beror på följande orsaker omfattas vanligtvis inte av tillverkarens garanti:

  • En olyckshändelse efter det att du har fått produkt
  • Vanvård
  • Onormal användning
  • Att du inte följt skötsel- och serviceanvisningar
  • Det som anses vara förslitningsdelar t.ex. chuck, kol och tillbehör

Om en skada uppstår, kontakta oss via vårt kontaktformulär så hjälper vi er med att skapa upp ett serviceärende. Uppge ditt ordernummer och en bild på serienumret (om det finns på produkten) samt en felbeskrivning för snabbare hantering.

Reklamation vid konsumentköp När du handlar som privatperson via vår webbplats gäller alltid Distansavtalslagen (2005:59) och över disk i butik Konsumentköplagen (1990:932), som ger dig 3 års reklamationsrätt. Reklamationsrätten omfattar endast tillverkningsfel. Det är viktigt att undersöka produkten noggrant när du mottagit den.

Vid en reklamation som sker senare än 2 år från mottagandet behöver du som konsument påvisa att det är ett tillverkningsfel för att felet ska omfattas av reklamationsrätten. Du behöver reklamera din produkt inom skälig tid från det att felet upptäckts eller borde ha upptäckts.

För mer information se www.konsumentverket.se.

Om du önskar nyttja din garanti eller reklamera din produkt kontakta oss via vårt kontaktformulär, så hjälper vi er med att skapa upp ett ärende. Uppge ditt ordernummer och bild på serienummer (om det finns på produkten) samt en felbeskrivning för snabbare hantering.

Vid en godkänd reklamation står vi för samtliga kostnader inklusive eventuella fraktkostnader.

Returadress

Proffsmagasinet Svenska AB
Industrigatan 12
46740 GRÄSTORP

Tvist Om du är missnöjd med ditt köp eller hanteringen av ditt ärende rekommenderar vi att du i första hand kontaktar vår kundservice per mail eller telefon.

Om vi inte kan komma överens ska en tvist med anledning av detta avtal avgöras enligt svensk lag och av svensk domstol.

Om du är konsument har du även rätt att få din tvist prövad genom alternativ tvistelösning, förutsatt att ärendet uppfyller kraven för handläggning (t.ex. tids- och värdegränser). Vi åtar oss att medverka i tvistelösning med en konsument enligt Lagen om alternativ tvistlösning i konsumentförhållanden (2015:671). Nämnd för alternativ tvistelösning är:

Allmänna reklamationsnämnden
Box 174, 101 23 Stockholm
www.arn.se

EU-kommissionen ställer dessutom en plattform för tvistlösning utanför domstol till konsumenternas förfogande. Denna gör det möjligt för dig som konsument att lösa tvister i samband med dina beställningar på nätet utan att behöva gå till domstol. Plattformen för tvistlösning finns på den externa länken ec.europa.eu/consumers/odr/.

PriceRunners köpgaranti

Ditt köp hos oss omfattas gratis av PriceRunner Köpgaranti. Det ger dig upp till 50 000 kronor om något skulle gå snett. För att omfattas av Köpgarantin så behöver du vara en registrerad medlem på PriceRunner.

Du som inte redan är medlem hos PriceRunner och besökt oss genom dem kan också ta del av Köpgarantin genom att inom 60 minuter efter ditt köp registrera dig. Att bli medlem hos PriceRunner är kostnadsfritt och tar bara ett par minuter! Skaffa PriceRunner Köpgaranti idag

För att Köpgarantin ska gälla så måste beställningen vara adresserad till den adress du är skriven på. Du är berättigad ersättning om något går fel med ditt köp såsom att varan är defekt, en enskild vara saknas vid leverans, varan är felaktig eller leverans uteblir.

Ersättning utgår endast för inköpskostnader, fraktkostnader och den direkta ekonomiska skada du som kund lidit. Ingen ersättning lämnas för andra direkta eller indirekta kostnader, värdeminskning eller uteblivna intäkter.

Besök PriceRunner för att ta del av kompletta villkor och regler samt lista på undantagna kategorier.

Köpgarantin har som mål att öka trygghetsgraden för konsumenter som handlar på nätet. Hos PriceRunner presenteras de butiker som täcks med Köpgaranti-symbolen vid sina namn. Vi är glada över att vara en av de utvalda butikerna som täcks.

Personuppgifter

Alla personuppgifter som du lämnar till Proffsmagasinet hanteras i enlighet med Proffsmagasinets policy för information om behandling av personuppgifter. Efter att du har genomfört ditt köp hos Proffsmagasinet kan din e-postadress och mobilnummer komma att användas för marknadsföringsändamål. Du kan när som helst återkalla ditt samtycke till marknadsföring genom att hantera ditt samtycke via samtyckessidan i Mina sidor på hemsidan, eller genom att uppdatera inställningarna för kommunikation som nämns i nyhetsbrevsutskicken.

Läs mer om vår policy här.

Övrigt

Vi förbehåller oss rätten att vägra försäljning till företag eller privatpersoner på godtyckliga grunder.

Felaktig information Vi reserverar oss för eventuella skrivfel så som, men inte uteslutande:

  • Felaktigt publicerade priser
  • Felaktiga specifikationer och tekniska data
  • Felaktiga bilder
  • Felaktig kompabilitet

Vi reserverar oss för att beställda produkter kan utgå hos vår leverantör och att vi därför inte kan fullfölja vårt avtal. Om det mot förmodan skulle ske kontaktar vi dig och i största möjliga mån försöker vi hitta en motsvarande produkt.

Force Majeure Om du är konsument gäller vad som stadgas i Konsumentköplagen (1990:932) avseende befrielse från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse i detta avtal.

Vid eventuella otydligheter eller frågor, är ni mer än välkomna att kontakta vår kundservice. Avtal mellan dig och oss ingås på svenska om inte annat uttryckligen överenskommes i det enskilda fallet.

Kontakta oss

Retur

Mina Sidor

08-34 47 00

Kundservice

Köp, beställning, produktinformation, order och leveransinformation.

Kontaktformulär

Mail: info@proffsmagasinet.se

Serviceavdelningen

Garanti, reklamation, reparationer och ångrade köp

Kontaktformulär

Mail: service@proffsmagasinet.se

Adress

Proffsmagasinet Svenska AB
Box 44024
100 73 Stockholm