På denna sida kan du läsa våra köp- & leveransvillkor för Företagskunder.
Om du önskar läsa våra köp- & leveransvillkor för Privatkunder klickar du här.

Följande villkor gäller alla beställningar som görs av kunden (hädanefter även kallad "du") hos Proffsmagasinet Svenska AB (Org.nr 556728-3857), hädanefter kallat "Proffsmagasinet", "oss" eller "vi", på Proffsmagasinets webbplatser, via mail, telefon eller övriga kontaktvägar (gemensamt kallade "Webbplatsen").

Priser

Priser som anges på Webbplatsen anges exklusive moms eller inklusive moms beroende på vad kunden av Webbplatsen har gjort för val. Oavsett hur priserna visas på Webbplatsen summeras alltid priserna inklusive moms och eventuella övriga kostnader innan genomfört köp.

Betalningsalternativ för företagskunder

Svenskregistrerade företag, kommuner och statliga verk betalar via Svea Checkout vid beställning. Alternativen presenteras i kassan, bland annat erbjuds faktura 30 dagar och kortbetalning.
Betalning med kort sker enligt gällande regler för online-betalning i Sverige och EU. Vi använder Svea Ekonomis/Webpays hostade PCI-DSS-certifierade kortbetalningslösning. Alla transaktioner skickas via SSL (Secure Sockets Layer) mycket säkert krypterade. Inga kortnummer sparas. Vi använder den senaste säkerhetstekniken för kontokortsbetalningar på nätet 3D-Secure – en standard framtagen av VISA och MasterCard med avsikt att på ett säkert sätt validera konsumenten vid köp på nätet.
Det är möjligt att välja önskad leveransadress i kassan, dock kan du behöva signera med BankID vid en alternativ adress. Fullständiga villkor framgår här:

http://cdn.svea.com/webpay/sv-SE/SE_Checkout_Villkor_201805.pdf

Företagsfaktura

Följande gäller för kunder som handlar i egenskap av företag och väljer betalning via faktura (”företagsfaktura”).

Kreditprövning: Vid ansökan om betalning via företagsfaktura genomförs sedvanlig kreditprövning, vilket kan innebära att en kreditupplysning inhämtas. Notera att kreditprövning genomförs efter lagd order och mottagen orderbekräftelse. Efter genomförd kreditprövning kan din förfrågan nekas och du erbjuds då att betala med kort.

Betalningsvillkor: Förfallodatum och övriga villkor för företagsfaktura framgår av fakturan. Vid fakturabetalning ska betalningen ha mottagits senast 30 dagar från fakturadatum (eller det datum som framgår av fakturan). Vid dröjsmål med betalning tillkommer en påminnelseavgift om 60 kr samt dröjsmålsränta om 2 % per månad från förfallodatum till dess full betalning sker.

Överlåtelse: Samtliga företagsfakturor kommer att överlåtas till Svea Bank AB, 556158‑7634 (”Svea Bank”). Alla betalningar med anledning av fakturan ska erläggas till Svea Bank.

GDPR: Vid betalning via företagsfaktura kommer fakturan att överlåtas till Svea Bank AB och vi delar då företagskundens personuppgifter med Svea Bank. Svea Bank är personuppgiftsansvarig för de fordringar som vi har överlåtit till Svea Bank. För detaljerad information om Svea Banks behandling av personuppgifter, vänligen läs vidare i Sveas dataskyddsinformation som finns tillgänglig på https://www.svea.com/dataskydd eller kontakta Svea via post 169 81 Solna, telefon 08‑514 931 13 eller swp@svea.com. Dataskyddsombud nås på privacy@svea.com.

Förskottsfaktura: En manuell kreditprövning kan även komma att genomföras av oss. Efter överenskommelse med kundservice kan förskottsbetalning direkt till Proffsmagasinet godtas.

Beställning

Hos Proffsmagasinet kan du beställa produkterna via Webbplatsen, e-post eller via kundservice på 08-34 47 00.

Leverans

Proffsmagasinet lagerhåller de flesta av de produkter som visas på Webbplatsen. Produkter som finns i lager skickas normalt inom det antal arbetsdagar som anges. Om leveranstiden skulle avvika ifrån detta, meddelar Proffsmagasinet dig som kund, förutsatt att du har angivit en korrekt e-postadress. Du har vid försening rätt att häva köpet utan extra kostnad förutsatt att din beställning avser produkter inom ordinarie sortiment. Om leveranstiden skiljer avsevärt mellan olika produkter förbehåller vi oss rätten att dela upp din leverans.

Frakt

Proffsmagasinet använder PostNord Sverige AB ("PostNord") som huvudspeditör för att hantera försändelser. Även andra fraktalternativ kan förekomma beroende på produktens utformning och mottagarens ort. Fraktalternativ som erbjuds innefattar ombud, företagspaket samt pallförsändelser. Fraktavgiften är beroende av produktens pris och karaktär och presenteras innan genomfört köp.

Transportskada

Om produkten kommer bort eller att du vid mottagandet upptäcker att försändelsen är transportskadad ber vi dig i första hand anmäla detta till speditören. Därefter kontaktar du oss via vårt kontaktformulär och anger ditt ärendenummer från speditören.

Shipment to foreign countries

We can upon request ship to other countries than Sweden. Please send us your request to info@proffsmagasinet.se. European companies with a valid VAT-number do not have to pay the Swedish VAT. We will without exceptions require prepayment or credit card payment. We reserve the right to refuse sales to foreign countries.

Ångrade köp

Outlösta paket För paket som inte löses ut av Kund inom angiven liggtid, förbehåller vi oss rätten att debitera kunden för fraktavgift, speditörens returfrakt till Proffsmagasinet samt administrationsavgift. Detta gäller även om Proffsmagasinet har skickat produkten till kunden "fraktfritt".

Nöjd Kund-garanti - 30 dagar Vi vill att du som kund ska ha möjlighet att undersöka de produkter du köpt ifrån oss. Därför ger vi dig 30 dagar Nöjd-Kund-garanti. Har du för avsikt att utnyttja garantin önskar vi att du meddelar oss så snart du kan, dock senast inom 30 dagar från att produkt erhållits. För att vi ska kunna godkänna din retur i enlighet med Nöjd-Kund-garanti måste vissa kriterier vara uppfyllda. Mer information om dessa kriterier hittar du i vår FAQ. Kreditering eller återbetalning sker normalt inom 10 bankdagar efter godkänd retur. När man väljer att nyttja Nöjd-Kund-Garanti så står du som kund för returfrakten, denna går att köpa ifrån oss. Observera att vi inte har någon möjlighet att hämta paket hos ombud eller som rekommenderat brev. Vi tar endast emot returer som skickas med företagspaket enligt instruktioner från vår serviceavdelning.

Undantag Ångerrätten gäller inte på specialtillverkade produkter som tillverkas efter din beställning. Exempel på sådana produkter är bruten färg, attefallshus och friggebodar. På produktsidan kan du hitta information om din produkt är en specialtillverkad produkt.

Hur du ångrar ditt köp: Det lättaste sättet att göra en retur på är att logga in/skapa konto på Mina Sidor och klicka in på din order och därifrån följa instruktionerna.

Du kan också kontakta oss via vårt kontaktformulär. Välj ärendekategori "Jag vill returnera en vara som jag precis har fått", ange ditt ordernummer som du hittar på din orderbekräftelse, samt vilka artiklar du avser att returnera. Normalt erhåller du ett svar ifrån oss om hur du går till väga för att skicka tillbaka paketet inom 24 timmar.

Garanti och reklamation

Garanti Proffsmagasinet ansvarar för att hjälpa kund i samband med ett garantianspråk, förutsatt att produkten är inhandlad hos oss. De flesta produkter i vårt sortiment omfattas av 1 till 2 års garanti från tillverkaren. Även längre garantitider kan gälla för vissa produkter. Garantitider och villkor går att läsa på enskild tillverkares hemsida, notera att villkor kan skilja mellan privatperson och företag. Observera också att vissa tillverkare erbjuder en utökad garantitid om du registrerar ditt verktyg på deras hemsida. I första hand kommer produkten repareras, men även utbyte kan ske om kostnaden för reparation blir oskäligt hög.

Fel som beror på följande orsaker omfattas vanligtvis inte av tillverkarens garanti:

  • En olyckshändelse efter det att du har fått produkt
  • Vanvård
  • Onormal användning
  • Att du inte följt skötsel- och serviceanvisningar
  • Det som anses vara förslitningsdelar t.ex chuck, kol och tillbehör

Reklamation vid företagsköp När du handlar som företagare, eller använder ett företagsnamn på kvittot, tillämpas Köplagen (1990:931). Enligt denna lag har köparen 2 års reklamationsrätt. Reklamationsrätten omfattar endast tillverkningsfel. Vid en reklamation är det du som köpare som ska påvisa och göra det sannolikt att det är ett tillverkningsfel. Om du önskar nyttja din garanti eller reklamera din produkt kontakta oss via vårt kontaktformulär, så hjälper vi er med att skapa upp ett ärende. Uppge ditt ordernummer och bild på serienummer (om det finns på produkten) samt en felbeskrivning för snabbare hantering.

Tvist Om du är missnöjd med ditt köp eller hanteringen av ditt ärende rekommenderar vi att du i första hand kontaktar vår kundservice per mail eller telefon. Om vi inte kan komma överens ska en tvist med anledning av detta avtal avgöras enligt svensk lag och av svensk domstol.

Personuppgifter

Alla personuppgifter som du lämnar till Proffsmagasinet hanteras i enlighet med Proffsmagasinets policy för information om behandling av personuppgifter. Efter att du har genomfört ditt köp hos Proffsmagasinet kan din e-postadress och mobilnummer komma att användas för marknadsföringsändamål. Du kan när som helst återkalla ditt samtycke till marknadsföring genom att hantera ditt samtycke via samtyckessidan i Mina sidor på hemsidan, eller genom att uppdatera inställningarna för kommunikation som nämns i nyhetsbrevsutskicken.

Läs mer om vår policy här.

Övrigt

Vi förbehåller oss rätten att vägra försäljning till företag eller privatpersoner på godtyckliga grunder.

Felaktig information Vi reserverar oss för eventuella skrivfel så som, men inte uteslutande:

  • Felaktigt publicerade priser
  • Felaktiga specifikationer och tekniska data
  • Felaktiga bilder
  • Felaktig kompabilitet

Vi reserverar oss för att beställda produkter kan utgå hos vår leverantör och vi därför inte kan fullfölja vårt avtal. Om det mot förmodan skulle ske kontaktar vi dig och i största möjliga mån försöker vi hitta en motsvarande produkt.

Force Majeure Om du är en företagskund gäller att Proffsmagasinet är befriad från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse i detta avtal om den har sin grund i befriande omständigheter som försvårar, förhindrar eller försenar fullgörandet enligt nedan.

Såsom befriande omständighet ska anses vara bland annat men inte uteslutande:

  • Myndighetsåtgärd
  • Nytillkommen eller ändrad lagstiftning
  • Konflikt på arbetsmarknaden
  • Blockad
  • Strejk
  • Terror
  • Brand eller översvämning
  • Sabotage eller olyckshändelse av större omfattning.

I Force Majeure ingår också myndigheters beslut som påverkar marknad och produkter negativt, t. ex. restriktioner, varningar, försäljningsförbud etc. Vid eventuella otydligheter eller frågor, är ni mer än välkomna att kontakta vår kundservice. Avtal mellan dig och oss ingås på svenska om inte annat uttryckligen överenskommes i det enskilda fallet.

Kontakta oss

Retur

Mina Sidor

08-34 47 00

Kundservice

Köp, beställning, produktinformation, order och leveransinformation.

Kontaktformulär
Mail: info@proffsmagasinet.se

Serviceavdelningen

Garanti, reklamation, reparationer och ångrade köp

Kontaktformulär
Mail: service@proffsmagasinet.se

Returadress:

Proffsmagasinet Svenska AB
Industrigatan 12
46740 GRÄSTORP

Adress:

Proffsmagasinet Svenska AB

Box 44024

100 73 Stockholm