Att byta däck själv är enkelt! Mathias från Proffsmagasinet visar hur du gör och vilka verktyg du behöver till däckbytet.
Så byter du däck i 10 steg
Steg 1: Lossa hjulbultarna
Det första du behöver göra är att lossa på hjulbultarna. Om du inte använder mutterdragare bör du lossa dem ungefär ett halvt varv medan bilen fortfarande står på marken.
Steg 2: Hissa upp bilen
Nästa steg är att hissa upp bilen med hjälp av en domkraft. Domkraften som följer med bilen fungerar i nödfall men med en mer rejäl domkraft blir jobbet enklare. Om du är osäker på var du ska lyfta ska du kolla i bilens instruktionsbok så att du inte skadar någonting. När du lyft upp bilen ska du ställa in en pallbock så att du inte riskerar att få bilen över dig om domkraften skulle gå sönder.
Steg 4: Avlägsna hjulet
Nästa steg är att skruva loss hjulbultarna och lyfta av hjulet. Det går bra att lossa hjulbultarna med fälgkorset, men många föredrar att använda mutterdragare. Om hjulen skulle sitta fast lossnar det oftast om du sparkar lite osymmetriskt på gummit. Kom ihåg att inte lägga hjulbultarna på marken eftersom du kan få smuts i gängorna.
Läs också: “Guide: Så väljer du rätt mutterdragare”
Steg 5: Borsta rent
Passa på att kontrollera så att bromsskivorna är i bra skick och använd en stålborste för att borsta rent navet från rost, smuts och korrosion.
Steg 6: Montera hjulen
Kontrollera så att rätt däck hamnar på rätt plats. Vissa däck har en rotationsriktning markerad med en pil. Innan du använder mutterdragaren kan du börjar skruva på hjulbultarna för hand. Använd hjulhylsan så att du verkligen kommer åt.
Steg 7: Dra åt hjulbultarna
I bilens instruktionsbok står det hur hårt du ska dra åt muttrarna och om du drar åt dem för hårt riskerar du både att skada bilen och att inte få av dem igen. Om du drar åt med mutterdragare rekommenderar vi att du drar åt dem löst för att dra den sista biten med fälgkorset (efter att du hissat ner bilen). Skruva i dem korsvis så att hjulet inte hamnar snett.
Steg 8: Hissa ner bilen
Ta bort pallbocken och hissa ner bilen. När bilen står på marken igen kan du känna på muttrarna med fälgkorset och dra åt den sista biten. Dra åt tills muttern sitter fast men använd inga långa förlängningar. Även här är det viktigt att korsdra hjulbultarna. För att vara säker på att du drar åt med den styrka som anges i bilens instruktionsbok kan du använda en momentnyckel.
Steg 9: Kolla lufttrycket och fyll på luft vid behov
Nu är det dags att kolla lufttrycket och pumpa däcken vid behov. Vilket lufttryck du ska ha står i bilens instruktionsbok.
Steg 10: Efterdra bultarna efter några mil
Efter att ha kört ett antal mil är det dags att efterdra hjulbultarna så att de verkligen sitter fast. Det råder delade meningar om hur nära inpå hjulskiftet det ska göras, men man brukar säga någonstans mellan 5 och 20 mil.
Lycka till!