Headshot of Henrik

Skriven av Henrik, testchef


Proffsmagasinet

Varför lägga pengar på att låta en firma göra jobbet när du kan byta däck själv? Här tipsar vi om tio verktyg och produkter som hjälper dig byta däck lika enkelt och smidigt som proffsen.

Kalla fingrar, smuts, vingliga domkrafter, mörker, envisa hjulmuttrar som inte vill lossna… Att byta däck kan vara ett riktigt skitgöra, men med rätt verktyg kan du med enkla medel kan du förvandla en potentiell mardröm till ett rent nöje. I den här artikeln listar vi tio produkter och verktyg som hjälper dig att byta däck enklare och smidigare.

Om du vill veta hur man byter däck kan du läsa vår guide “Byta däck: Hur gör man det själv och när ska man byta”. Där hittar du även en film som tar dig genom processen steg för steg.

Arbetshandskar

Att byta däck själv kan vara ett smutsigt jobb. Om du inte har ett garage att vara i kan det dessutom vara ett kallt sådant. Med ett par bra arbetshandskar kan du med enkla medel förvandla en tortyrlik syssla till någonting ganska trevligt. Välj ett par rejäla handskar med gummiklädd yta för att få bra grepp.

Krafthylsa

För att mutterdragaren ska passa hjulmuttrarna behöver du en krafthylsa. Krafthylsor är gjorda av krommolybdenstål, som är ett segt stål som klarar väldigt hög belastning. Krafthylsor känns igen på den svarta färgen men har ofta ett plastöverdrag för att skydda bilens fälgar (detta går oftast att ta bort om det blir för trångt).

Fälgkors

Oavsett vilken mutterdragare du använder behöver ska du ha för vana att alltid känna efter med fälgkorset så att inte hjulbultarna sitter för löst eller för hårt. Det är bättre att skruva i dem löst och dra den sista biten med fälgkorset än att skruva på dem så hårt att du inte får av dem nästa gång det är dags att byta.

Momentnyckel

Biltillverkarna brukar ange att deras hjul ska dras åt med mellan 130-250 Nm. Även om du tror dig veta exakt hur hårt din mutterdragare (eftersom alla tillverkare mäter på olika sätt är det sällan fallet) är det svårt att träffa helt rätt utan en momentnyckel. Många skulle kanske påstå att momentnyckeln är överkurs, men om du ska byta däck enligt konstens alla regler är den nödvändig.

Stålborste

När du har lyft av fälgen bör du passa på att borsta rent nav och styrkonor från rost, oljerester och smuts. Trodde du att diskborsten skulle göra jobbet? Då behöver du gnugga länge! För det här behöver du en rejäl stålborste.

Arbetsbelysning

Om du inte har ett eget garage är sannolikheten stor att du kommer att byta däck någonstans där det är kallt och mörkt. Här kommer en bra arbetslampa till användning. Arbetsbelysning finns i alla tänkbara storlekar och alla har sina potentiella för- och nackdelar. Till däckbytet är det viktigt att lampan har ett bra stativ så att du kan ställa den på marken och magnetfäste så att du kan fästa den på bilens chassi om du skulle behöva.

Domkraft

Allt för många använder den sorgliga lilla domkraften som följde med bilen när de byter däck. Den är bra att ha när du får punktering, men när du ska svida om till vinter- eller sommardäck behöver du mer ordentliga doningar. En bra domkraft hissar upp bilen enklare och står betydligt stadigare.

Pallbock

Bilen är upphissad med domkraften så nu är det väl bara att krypa in under bilen eller stoppa in fingrarna i hjulhuset? Nja, även om du har en rejäl domkraft finns det alltid en risk att den välter eller säckar ihop. För att kunna arbeta säkert med bilen behöver du skjuta in en pallbock. Pallbocken har vanligtvis tre ben och en pelare som kan låsas på olika höjder. Det är viktigt att välja en pallbock som klarar av bilens vikt.

Lasse tipsar - Proffsmagasinet

Ett hjulbytarkit är en bra start

En lista över vilka verktyg som kan göra däckbytet enklare kan göras hur lång som helst, men de mest grundläggande verktygen är förmodligen domkraft, mutterdragare och mutterhylsor. Det är också dessa verktyg som ingår i många av de hjulbytarkit som säljs. Proffsmagasinet säljer till exempel hjulbytarkit från Bahco och Gelins-KGK,

Lasse, Proffsmagasinet

Proffsmagasinets främste verktygsexpert Lasse har erfarenhet både av att jobba med verktyg inom detaljhandeln och praktiskt ute i fält. Framför allt har han ett stort eget intresse för allt som har med verktyg att göra.

Mutterdragare

Varför stå och kämpa med fälgkorset när du kan låta ett verktyg göra jobbet? Mutterdragaren är däckbytarens bästa vän, men det är viktigt att du väljer en mutterdragare med rätt kraft. Framförallt ska den inte vara för stark så att hjulbultar och styrkonor skadas. I din bils instruktionsbok står det vilket vridmoment du ska ha när du drar åt dina hjulbultar. Normalt ligger spannet någonstans mellan 130–250 Nm. Oavsett vilken mutterdragare du använder är det viktigt att alltid känna efter med fälgkorset så att inte muttern sitter för hårt eller för löst.

Läs mer i vår guide "Så väljer du rätt mutterdragare" och vår artikel "Mutterdragare till däckbytet - Lasse på Proffsmagasinet hjälper dig välja".

Högtryckstvätt

Efter att ha monterat av däcket är det viktigt att tvätta av fälgarna ordentligt. En spann med vatten och diskborste fungerar, men om du vill göra det effektivare kan du använda en högtryckstvätt. Tänk bara på att hålla ett visst avstånd när du sprutar vatten på gummit så att du inte skadar däcken.

Headshot of Henrik

Henrik, testchef

Hej! Jag som har skrivit den här artikeln heter Henrik och jag är testchef här på Proffsmagasinet. Jag brinner för att hjälpa dig som kund att hitta rätt verktyg och utrustning för dina projekt. Om du hittar felaktigheter i den här texten eller har förslag på intressanta ämnen att skriva om, är du välkommen att skriva till mig på henrik@proffsmagasinet.se. Tack för ditt engagemang!